Enkel korvstroganof



Ingredienser:
  • Falukorv, ca 400 gr (en halv ring)
  • En konservburk krossade tomater
  • Mjölk, 3 dl
  • Matris, 3 dl

Kryddor:
  • Paprikakrydda
  • Peppar
  • Pommes frites-krydda

Sallad:
  • Det är ju tomater i korvstroganofen, det får duga.

Vanligtvis när jag har lagat korvstroganof tidigare har det varit fuskpåse som gällt. Så en dag hade jag skurit upp falukorven, lagt den i pannan och kokat upp riset så insåg jag; jag hade ju ingen fuskpåse hemma!
Vad skulle jag göra?



Svaret får ni nästa vecka..... DUN-DUN-DUN-DUUUUUUUUN!















Oroa er inte, det gick bra ändå.
Lite improvisationsförmåga och ett hyffsat fyllt skafferi räcker långt!

Så fort falukorven hade fått stekas lite så har man i burken med krossade tomater och låter det koka upp. Man kan även ha i liiite vatten så att inte tomaterna bränner fast. Den extra vätskan kommer ändå att koka bort på några minuter.
När krossade tomaterna fått koka ett tag är det dags för mjölken.

OBS! Mjölken skär sig med tomaterna, och det ser rätt misslyckat ut. Men det är ingen fara. Det är bara att man låter det fortsätta koka så löser sig mjölken fint efter ett tag.

När de små mjölk-grejerna inte längre syns kan man börja med kryddningen. Jag växte upp i skolan med korvstroganof som var ganska salt, så det är så jag tycker att den ska smaka. Därför brukar jag ha i rätt mycket pommes frites-krydda som har en väldigt salt smak, men ger ändå en god "grillkryddeliknande" smak, inte bara salt. Sen kryddar man med paprikakryddan och lite peppar. Ha inte för mycket peppar, det förstör den goda salta smaken.



Allt det här gick väldigt fort att göra. Man kan börja med att hälla upp riset och vattnet och börja koka det. Sen hinner man laga hela korvstroganofen på de 15-20 minutrarna som det tar för riset att bli klart. Så det här är verkligen en snabblagad måltid. Måtten jag använde räcker till 2 rejäla portioner (eller 3 ganska normala portioner, om man lagar en dl ris till).

Lycka till!



And don't forget to kiss your cook!
/Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0