Veggie tikka masala med fetaost-raita



Ingredienser:
  • Fuskburk Tikka Masala
  • Purjolök, ca 1 dm ifall nu det är ett godkänt mått för mat.
  • En röd spetspaprika
  • Ris
  • Turkisk yoghurt, 5 dl
  • En halv gurka
  • Vitlök, ca 3 små klyftor
  • Fetaost, ett paket

Kryddor:
  • Inga extra kryddor den här gången faktiskt, fuskburken va väldigt gott kryddad redan.

Sallad:
  • Körsbärstomater

För några veckor sen när jag gick runt på ICA hittade jag den här fusk-burken med tikka masala.

Jag har aldrig förut lagat eller ens smakat det, så jag tänkte att det kunde vara kul att prova på. Enda förkunskaperna jag hade om Tikka Masala var att det åts med ris och kom från Indien. Tji fick jag, det va nån skotte på 70-talet som försökte laga tandoori-kyckling men inte hade rätt ingredienser.

Hur som helst, det verkade inte allt för svårt, så jag improviserade som vanligt och lyckades väl ganska bra om jag får säga det själv.

Börja med att skära purjolöken i små bitar och stek i smör på 4an.


Obs, stek bara purjolöken ca 30 sekunder. Vi gör det bara för att få lite smak och mjuka upp den.


Häll sen i fuskburken i stekpannan. Låter man purjon ligga i själv för länge bränns den lätt, och det blir inte alls lika gott.

Skär upp spetspaprikan.


Lägg ner den i såsen och rör om. Paprikan kommer mjukas upp lite och passa in bra med såsen. Sen är det bara att stänga av plattan, men man kan låta stekpannan stå kvar så att det håller värmen medan man gör Raitan.



En raita är egentligen ungefär som tzatziki men med mynta i. Jag ville piffa upp det lite och göra det mer röra-aktigt genom att mosa i fetaost. Och tyvärr hade jag ingen mynta, så jag lagade i stort sett tzatziki med fetaost... Jag måste se till att köpa en myntaplanta att ha hemma.

Börja med att skära upp gurkan i stavar. Det blev aningen tjockare stavar än när man river gurkan som man brukar göra med tzatziki. Se bara till att få bort kärnorna ur gurkan.


Smula fetaosten och blanda med 5 dl turkisk yoghurt. Pressa ner 3 små vitlöksklyftor och blanda ner gurkstavarna.

Sen är det klart!




Det här gick faktiskt väldigt fort att laga, och det va helt vegetariskt. Funkade utmärkte i matlåda, även om man fick se till att ta raitan i en separat burk eftersom den nog blir lite skum i micron.

Så prova det här hemma! Säg till om ni vill ha fler vegetariska recept också.


And don't forget to kiss your cook!
/Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0