Kimchiförsök

Idag var jag lat och tog inte med någon matlåda till skolan vilket innebar en liten promenad till food courten i gallerian. Där där plockade jag som vanligt upp en yakiniku från Ikki (det är alltid där eller Burger King... Don't judge me! Jag får också äta onyttigt, hrm, "då och då"). Hur som helst, ofta när man beställer japansk mat (borträknat sushi) i Sverige brukar man få med kimchi. Visserligen är kimchi koreanskt egentligen men vad bryr sig väl svenskarna om det? När jag åt det idag slog mig tanken: "Det här kan väl inte va så svårt? Det borde jag också komma göra!"

Har suttit lite och efterforskat ikväll och bestämde mig för att försöka med en väldigt enkel variant, bara för att lära mig principen. Här kommer mitt försök.

Ingredienser:
  • Vitkål - ett par blad.
  • Sambal oelek - 2 stora teskedar.
  • Salt - 1 dl
  • Vatten - 1 liter

Börja med att göra saltlaken genom att hälla upp vattnet och blanda i saltet. Ni märker väl hur avancerat det här är?


Skär upp vitkålen i lagom stora bitar. Mina blev ungefär storleken av 5 cm vanlig frystejp. Lägg därefter ner vitkålen i saltlaken i cirka en timme.


När det har gått en timme så häller man ur allt i ett durkslag. Sköljer med kallt vatten så man riktigt rensar bort saltvattnet och låt det sen rinna av.


Lägg ner 2 stora teskedar sambal oelek och blanda om ordentligt. Försök att klämma så att det riktigt mosas in.


Här kan det vara smart att som jag trä en plastpåse över handen. För er som inte redan vet det är sambal oelek väldigt starkt så det kan vara irriterande för huden. För att inte tala om att efteråt kan man råka peta sig i ögonen vilket jag alltid lyckas göra när jag skurit chili...


Lägg sedan ut gladpack/plastfolie och vik ihop. Packa så tätt som möjligt och när det är inlindat så lägg ett lager plastfolie till. Det här kommer fortfarande inte vara helt tätt troligtvis så jag la in det lilla paketet i ytterligare en plastpåse.


När allt det här är klart ska vitkålen få ligga i rumstemperatur i ca 2 dagar (för att fermenteringen ska få sätta igång). Dessutom ska det helst vara tryck på, så jag la paketet mellan 2 tallriker och ställde ett paket strösocker ovanpå. Så nu står det där bredvid min micro och väntar.


Som ett sista tips kan jag bara säga att om man använder en plastbunke till att blanda om med sambal oeleken som jag gjorde så kommer det att färga av sig till plasten. Jag har nu 2 st halvröda plastbunkar. Men det är ett pris man får betala! Om man nu inte råkar veta om det i förväg och använder något annat...


Sen så vill jag även avsluta med att jag vet att det här inte är riktig kimchi. Mycket av maten jag gör är inte lagad på "rätt sätt". Men det är inte heller alltid min avsikt att den ska vara helt korrekt heller. Jag lagar mat så som jag känner för och jag försöker göra varianter som man kan laga hemma med kryddor, råvaror och redskap som man själv har tillgång till. Dessutom är det här en väldigt enkel variant med endast vitkål. Men jag gör det bara som ett test (Antingen blir det här jättegott eller så får jag bara en hög med ruttna grönsaker. Får hoppas på det förra!) och jag hoppas lära mig tillräckligt mycket till min riktiga omgång. Då ska det bli både fler grönsaker och förhoppningsvis lite mer avancerat!

Tills dess så får vi helt enkelt vänta på att den här omgången ska bli klar. Lycka till ifall ni tänker prova själv och berätta gärna hur det går!


And don't forget to kiss your cook!
/Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0