Teriyakikyckling med ris och vitkål



Alla som känner mig vet att jag är intresserad av Japan (och asien i allmänhet) så jag tänkte att jag kunde börja med ett enkelt Japan-inspirerat recept. Det är snabbt och enkelt och funkar utmärkt som matlåda dagen efter.

Ingredienser:
  • Kycklingfiléer - 4 st
  • Jasminris - 3 dl vilket räcker till 2 portioner
  • Teriyakisås - Santa Maria, men vilket märke som helst borde fungera
  • Soja - Kinesisk mushroom soy
  • Sirap
  • Sesamfrön

Kryddor:
  • Ingefära

Sallad:
  • Vitkål


Tillagning:
Börja med att koka riset som vanligt. För er som inte vet hur så kommer en snabb genomgång här: Tänk dubbla mängden vatten mot mängden ris. Ha i lite salt och koka upp. Vrid ner till 2an och lägg locket på sne.
Jag vet att folk säger att man inte ska röra om i riset medan det kokar, men jag gör det jämt. Rör om då och då för att se att det inte kokat fast.
När det är liiiite lite vatten kvar i botten tar man av kastrullen och låter det stå och svalna, och resten av vattnet får dunsta. Då slipper man riskera att det bränner fast.


Jag brukar föredra att skära kycklingen i mindre bitar, tänk två yttersta lederna på lillfingret. Dels steks det snabbare och så är det också enklare att äta när man använder pinnar. Ha i lite smör i pannan och lägg i kycklingen. Stek tills den är genomlagad. Krydda med ingefäran och häll sedan i teriyakisåsen, ganska mycket så det räcker och blir över till kycklingbitarna. Teriyakisåsen i sig är ganska söt, men jag valde ändå att ha i lite (cirka en matsked eller två) sirap för smakens skull. Tillsätt också lite kinesisk soja, ungefär en matsked, för att få en lite saltare smak som väger upp allt det söta. Dessutom ger det en finare färg på det hela.
OBS, det är skillnad på kinesisk och japansk soja.

Ha på lite mer ingefära ifall du tycker att det krävs och avsluta med att strö över sesamfrön.

Till japansk mat har jag märkt att vitkål är populärt som sallad. Riv av ca tre vitkålsblad och linda dem så det blir en liten rulle. Skär sedan i tunna "skivor" för att få lagom stycken.


Sen är det bara att äta! Tycker du att salladen blir lite tråkig han man se till att hälla lite av såsen som blir över på den.


Det här är en väldigt enkel maträtt, den går snabbt att göra och den funkar utmärkt i matlåda
Det gör det mesta jag lagar.
För mig blir det här två portioner, för någon som äter lite mindre räcker det säkert till fler. Dessutom är det inte svårt att skala om allt så man får större kvantiteter, det löser ni säkert.

Ni märkte säkert att jag skrev med fet stil i texten där jag använde ingredienserna för att det ska va lättare att hitta. Får se om jag fortsätter så eller om jag kommer på ett bättre system senare i bloggens liv.
Skriv gärna vad ni tycker om maträtten och om ni lyckas med att laga den. Gärna också om ni har några andra tips på vad som skulle kunna göra den bättre!


And don't forget to kiss your cook!
/Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0